Każdy przedsiębiorca jest zobligowany do przekazania konsumentowi szeregu informacji, przed zawarciem z nim umowy. Część z nich dotyczy praw jakie przysługują konsumentom zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także stanowią omówienie stosowanych przez przedsiębiorcę procedur, np. przy rozpatrywaniu reklamacji lub odstąpieniu od umowy.
Niedopełnienie obowiązków informacyjnych często pociąga za sobą negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie wywiązali się z tego zadania. Wśród sankcji znajdują się m.in. wysokie kary finansowe.
W niniejszym artykule wskazujemy co może grozić nierzetelnemu e-przedsiębiorcy.

Brak informacji o prawie odstąpienia od umowy
Konsumenci mogą skorzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni.
Informację o istnieniu i możliwości skorzystania z tego prawa należy w sposób jasny i wyraźny przekazać konsumentom. Jeżeli informacji takiej zabraknie, konsumenci będą mogli odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów, aż o 12 miesięcy dłużej! Da im to dokładnie 12,5 miesiąca na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Istnienie takiej możliwości może okazać się fatalne w skutkach dla płynności finansowej Twojej firmy. Nie zapominaj więc o dokładnym poinformowaniu o prawie odstąpienia od umowy. Gdy tego dopełnisz, prawo to będzie przysługiwać konsumentom tylko przez 14 dni.
Brak informacji o kosztach zwrotu rzeczy
Jednym z obowiązków informacyjnych ciążących na przedsiębiorcy jest poinformowanie konsumenta o kosztach zwrotu rzeczy, ponoszonych w przypadku odstąpienia od umowy. Dodatkowo należy zamieścić informację o wszystkich kosztach, w szczególności opłatach za dostarczenie. Gdy usługodawca nie przekaże niezbędnych informacji na ten temat, konsument nie będzie ponosił tych kosztów. Może to oznaczać duże obciążenie finansowe dla przedsiębiorcy.
Brak informacji o konieczności zapłaty
Jest to dosyć poważne uchybienie. Zgodnie z ustawą, konsument w momencie składania zamówienia powinien wyraźnie potwierdzić, że wie, iż zamówienie pociąga ze sobą obowiązek zapłaty. Gdy złożenie zamówienia następuje przy użyciu przycisku, należy go oznaczyć w czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innym równoznacznym sformułowaniem. Jeżeli powyższe wymagania nie zostaną spełnione, umowa nie zostaje zawarta!
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Nawet nieumyślne nieudzielenie konsumentowi pełnej i prawdziwej informacji może zostać uznane za praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów. Za takie postępowanie, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości nawet 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary!
Wykroczenie
Nieudzielenie wymaganych prawem informacji konsumentowi stanowi także wykroczenie. Zgodnie z art. 139b kodeksu wykroczeń, podmiot zawierający umowę z konsumentem podlega karze grzywny w przypadku niespełnienia obowiązku udzielenia informacji lub wydania dokumentu. Grzywna z tego tytułu wskazana jest w art. 24 par. 1 i może wynosić nawet do 5,000 zł.
Ustawodawca przykłada dużą wagę do spełnienia obowiązków informacyjnych przez przedsiębiorców. Informacje wymagane ustawą o prawach konsumenta stanowią podstawę nawiązywanego stosunku prawnego i nie wolno o nich zapominać. Uchybienia w tym zakresie są karane czasami w bardzo dotkliwy finansowo sposób. Pamiętaj o tym tworząc swoją stronę internetową.
Masz wątpliwości czy Twoje strona internetowa realizuje wszystkie obowiązki informacyjne?
Zleć nam kompleksowy audyt sklepu https://www.e-regulaminy.pl/dla-sklepow/audyt-prawny-sklepu-internetowego/ lub serwisu internetowego https://www.e-regulaminy.pl/dla-serwisow/audyt-prawny-serwisu-internetowego/.
Zobacz również
Aplikacja mobilna FaceApp – czy jest bezpieczna? Minist…
Popularne w ostatnich dniach FaceApp wywołało niemałą burzę medialną. Ta niewinna na pierwszy rzut oka aplikacja, powalająca modyfikować zdjęcia twarzy, postarzać, odmładzać, zmieniać kolor skóry lub fryzurę, wzbudziła tak wielkie kontrowersje w kwestii bezpieczeństwa danych osobowych i prywatności, że ostrzega przed nią nawet Ministerstwo …Umowa zawarta na odległość i umowa zawarta poza lokalem…
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. reguluje między innymi obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem oraz zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Te dwa sposoby zawarcia umowy wymagają zapewnienia konsumentowi wyjątkowej ochrony. Nie ma on bowiem na przykład możliwości zapoznania się ze …Bułgaria – dotkliwa kara dla NAP za wyciek danych osobo…
W zeszłym miesiącu bułgarska komisja ochrony danych osobowych nałożyła na Narodową Agencje ds. Dochodów grzywnę w wys. 5,1 mln lewów (2,6 mln euro), za wyciek danych obywateli i firm do którego doszło w lipcu br. roku. Jest to jedna z najwyższych kar przewidzianych w bułgarskim ustawodawstwie, za tego typu naruszenie dóbr obywateli. Szacuje się, że …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy