justice-626461_1280

Konsekwencje niedopełnienia obowiązków informacyjnych przez przedsiębiorcę

Każdy przedsiębiorca jest zobligowany do przekazania konsumentowi szeregu informacji, przed zawarciem z nim umowy. Część z nich dotyczy praw jakie przysługują konsumentom zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także stanowią omówienie stosowanych przez przedsiębiorcę procedur, np. przy rozpatrywaniu reklamacji lub odstąpieniu od umowy.

Niedopełnienie obowiązków informacyjnych często pociąga za sobą negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie wywiązali się z tego zadania. Wśród sankcji znajdują się m.in. wysokie kary finansowe.

W niniejszym artykule wskazujemy co może grozić nierzetelnemu e-przedsiębiorcy.

Brak informacji o prawie odstąpienia od umowy

Konsumenci mogą skorzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni.

Informację o istnieniu i możliwości skorzystania z tego prawa należy w sposób jasny i wyraźny przekazać konsumentom. Jeżeli informacji takiej zabraknie, konsumenci będą mogli odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów, aż o 12 miesięcy dłużej! Da im to dokładnie 12,5 miesiąca na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Istnienie takiej możliwości może okazać się fatalne w skutkach dla płynności finansowej Twojej firmy. Nie zapominaj więc o dokładnym poinformowaniu o prawie odstąpienia od umowy. Gdy tego dopełnisz, prawo to będzie przysługiwać konsumentom tylko przez 14 dni.


 

Brak informacji o kosztach zwrotu rzeczy

Jednym z obowiązków informacyjnych ciążących na przedsiębiorcy jest poinformowanie konsumenta o kosztach zwrotu rzeczy, ponoszonych w przypadku odstąpienia od umowy. Dodatkowo należy zamieścić informację o wszystkich kosztach, w szczególności opłatach za dostarczenie. Gdy usługodawca nie przekaże niezbędnych informacji na ten temat, konsument nie będzie ponosił tych kosztów. Może to oznaczać duże obciążenie finansowe dla przedsiębiorcy.


 

Brak informacji o konieczności zapłaty

Jest to dosyć poważne uchybienie. Zgodnie z ustawą, konsument w momencie składania zamówienia powinien wyraźnie potwierdzić, że wie, iż zamówienie pociąga ze sobą obowiązek zapłaty. Gdy złożenie zamówienia następuje przy użyciu przycisku, należy go oznaczyć w czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innym równoznacznym sformułowaniem. Jeżeli powyższe wymagania nie zostaną spełnione, umowa nie zostaje zawarta!


 

Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Nawet nieumyślne nieudzielenie konsumentowi pełnej i prawdziwej informacji może zostać uznane za praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów. Za takie postępowanie, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości nawet 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary!

Wykroczenie

Nieudzielenie wymaganych prawem informacji konsumentowi stanowi także wykroczenie. Zgodnie z art. 139b kodeksu wykroczeń, podmiot zawierający umowę z konsumentem podlega karze grzywny w przypadku niespełnienia obowiązku udzielenia informacji lub wydania dokumentu. Grzywna z tego tytułu wskazana jest w art. 24 par. 1 i może wynosić nawet do 5,000 zł.

Ustawodawca przykłada dużą wagę do spełnienia obowiązków informacyjnych przez przedsiębiorców. Informacje wymagane ustawą o prawach konsumenta stanowią podstawę nawiązywanego stosunku prawnego i nie wolno o nich zapominać. Uchybienia w tym zakresie są karane czasami w bardzo dotkliwy finansowo sposób. Pamiętaj o tym tworząc swoją stronę internetową.

 

Masz wątpliwości czy Twoje strona internetowa realizuje wszystkie obowiązki informacyjne?

Zleć nam kompleksowy audyt sklepu  https://www.e-regulaminy.pl/dla-sklepow/audyt-prawny-sklepu-internetowego/ lub serwisu internetowego https://www.e-regulaminy.pl/dla-serwisow/audyt-prawny-serwisu-internetowego/.

 

Zobacz również

  • Office workplace with laptop and on wood tableZawieranie umowy drogą telefoniczną lub mailową
    W dobie Internetu, w której żyjemy, coraz częściej mamy do czynienia z umowami zawieranymi na odległość. I choć najczęściej takie umowy kojarzymy z zakupami zrobionymi w sklepie internetowym, to należy pamiętać, że do tego typu umów zaliczymy także np. umowy zawarte drogą telefoniczną lub mailową. Jest to kwestia niezwykle istotna zarówno z punktu …
  • dane przedsiębiorcówPrzetwarzanie danych przedsiębiorców ujawnionych w CEID…
    W ostatnich latach regulacje dotyczące danych osobowych przedsiębiorców ulegały znaczącym zmianom. Początkowo do tych danych nie miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, następnie, od 2012 r. w odniesieniu do danych przedsiębiorców ustawę tę stosowano w całości. Od 19 maja 2016 r., w wyniku wejścia …
  • tresc-zakladak-na-stronie-internetowejTreść zakładek na stronie internetowej
    Każdy przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy ma obowiązek pisemnego przekazania pewnych informacji konsumentowi w jasny i zrozumiały sposób, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta chęci zawarcia umowy. Uregulowanie tych kwestii w regulaminie nie jest wystarczające. Pamiętaj, by wziąć to pod uwagę w procesie tworzenia strony …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy