Czy sprzedawca ma prawo żądać od klienta faktury lub paragonu w przypadku zwrotu towaru bądź reklamacji?

W praktyce można spotkać się z żądaniem ze strony sprzedawcy, aby do odsyłanego towaru dołączyć paragon lub fakturę, którą otrzymaliśmy wraz z zakupem. Po części jest to zrozumiałe, gdyż sprzedawca chce mieć pewność, że zwracany lub reklamowany towar został u niego zakupiony. Znaczenie ma również kwestia ewidencjonowania sprzedaży. Jednak czy takie żądanie jest na pewno zgodne z prawem?

W świetle prawa

Nie istnieją przepisy, które stwarzałyby wymóg odesłania paragonu lub faktury VAT wraz ze zwracanym towarem, podczas korzystania z prawa odstąpienia od umowy bądź reklamacji. Jako przedsiębiorca musisz pamiętać, aby w żaden sposób nie ograniczać praw przysługujących konsumentom. Kara za takie działanie jest dotkliwa, szczególnie finansowo. Skoro więc przepisy tego nie wymagają, Ty jako przedsiębiorca również nie możesz wprowadzić takiego ograniczenia względem konsumentów. Potwierdza to stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który to wielokrotnie uznawał klauzule wymagające odesłania paragonu lub faktury za niedozwolone.

Oto przykładowe postanowienia regulaminu, których stosowanie jest zabronione:

"Reklamacje uwzględnione są tylko wraz z oryginalnym dowodem zakupu (paragonem fiskalnym lub fakturą VAT). W przypadku jego braku reklamacja nie zostanie uznana, a towar zostanie odesłany na koszt Klienta"

(poz. 6032, sygn. akt: XVII AmC 10801/13)

"Zwrot pieniędzy możliwy jest wyłącznie za okazaniem dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego"

(poz. 6041, sygn. akt: XVII AmC 3425/13)

Obowiązki konsumenta

Brak możliwości żądania paragonu lub faktury nie oznacza, że konsument nie istnieją żadne reguły, które obowiązują także konsumenta. Jest on bowiem obowiązany aby udowodnić, że zwracana rzecz została nabyta w danym sklepie.  Jednak oprócz paragonu lub faktury, takim dowodem może być:

  • potwierdzenie przelewu,
  • wydruk z karty płatniczej lub kredytowej,
  • prowadzona korespondencja, np. e-mail,
  • a nawet, jak wskazuje UOKiK – świadkowie.

Nie można więc uzależnić przyjęcia reklamacji, od załączenia konkretnie: paragonu bądź faktury, do zwracanego towaru. Można jednak oczekiwać od konsumenta udowodnienia, że towar został zakupiony w naszym sklepie. Wybór tego, jaki dowód zakupu przedstawić, należy już tylko do kupującego.

Ewidencja zwrotu bez paragonu

Problemem praktycznym dla przedsiębiorcy może okazać się kwestia zewidencjonowania zwrotu, gdy klient nie zwrócił oryginału paragonu. Zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: „Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie uzależnia dopuszczalności pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwoty zwrócone z tytułu uznanych reklamacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu z kasy fiskalnej, potwierdzającego zakup towaru. W związku z powyższym można tę okoliczność udokumentować każdym dowodem potwierdzającym zwrot towarów”.

Dobrym rozwiązaniem może więc okazać się prowadzenie dodatkowej ewidencji korekt, w której to zamieszczane będą informacje o dokonanych zwrotach, takie jak: data sprzedaży i zwrotu, nazwa towaru lub usługi, wartość brutto towaru oraz wysokość zwrotu wraz z określeniem wysokości podatku należnego, potwierdzenie dokonania sprzedaży oraz protokół przyjęcia zwrotu bądź reklamacji.

Prawa konsumenta są najważniejsze

Odesłanie paragonu lub faktury VAT wraz z reklamowanych bądź zwracanym towarem, z pewnością ułatwia przedsiębiorcy całą procedurę. Przepisy jednak nie nakładają na konsumenta takiego obowiązku, przez co w świetle prawa nie można wymagać od konsumenta spełnienia dodatkowych wymogów, podczas gdy korzysta on ze swoich ustawowych praw.

Zobacz również

  • odstapienie-od-umowyKiedy konsument nie ma prawa odstąpienia od umowy?
    Konsument dokonujący zakupu na odległość, ma często możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru, bez podania przyczyny. Prawo to zostało przyznane konsumentom w celu umożliwienia im zapoznania się z towarem kupionym przez Internet, w taki sam sposób, w jaki mogliby zrobić to w sklepie stacjonarnym. W przypadku gdy produkt nie …
  • znaki-ochronneZnaki ochronne ®, ©, TM, SM – co oznaczają?
    W obrocie gospodarczym możemy spotkać się z wykorzystywaniem przez przedsiębiorców kilku różnych oznaczeń, umieszczanych zazwyczaj obok logotypu, nazwy firmy lub marki produktu. Jakie korzyści wynikają z ich używania? Czy każdy może użyć tych oznaczeń w odniesieniu do swojego znaku towarowego? Czym się różnią od siebie najpopularniejsze oznaczenia …
  • Shoot of financial director's hands signing business contract at the desk in his officePozasądowe metody rozwiązywania sporów konsumenckich: O…
    15 lutego 2016 r. swoje działanie rozpoczęła platforma internetowa, funkcjonująca na szczeblu europejskim, pozwalająca na rozstrzyganie sporów pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą przez niezależnych i bezstronnych mediatorów. Całość postępowania odbywa się za pośrednictwem Internetu, bez potrzeby przeprowadzania kosztownych postępowań sądowych czy …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy

Jedno przemyślenie nt. „Reklamacja/zwrot a paragon i faktura

Dodaj komentarz