Czy sprzedawca ma prawo żądać od klienta faktury lub paragonu w przypadku zwrotu towaru bądź reklamacji?

W praktyce można spotkać się z żądaniem ze strony sprzedawcy, aby do odsyłanego towaru dołączyć paragon lub fakturę, którą otrzymaliśmy wraz z zakupem. Po części jest to zrozumiałe, gdyż sprzedawca chce mieć pewność, że zwracany lub reklamowany towar został u niego zakupiony. Znaczenie ma również kwestia ewidencjonowania sprzedaży. Jednak czy takie żądanie jest na pewno zgodne z prawem?

W świetle prawa

Nie istnieją przepisy, które stwarzałyby wymóg odesłania paragonu lub faktury VAT wraz ze zwracanym towarem, podczas korzystania z prawa odstąpienia od umowy bądź reklamacji. Jako przedsiębiorca musisz pamiętać, aby w żaden sposób nie ograniczać praw przysługujących konsumentom. Kara za takie działanie jest dotkliwa, szczególnie finansowo. Skoro więc przepisy tego nie wymagają, Ty jako przedsiębiorca również nie możesz wprowadzić takiego ograniczenia względem konsumentów. Potwierdza to stanowisko Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który to wielokrotnie uznawał klauzule wymagające odesłania paragonu lub faktury za niedozwolone.

Oto przykładowe postanowienia regulaminu, których stosowanie jest zabronione:

"Reklamacje uwzględnione są tylko wraz z oryginalnym dowodem zakupu (paragonem fiskalnym lub fakturą VAT). W przypadku jego braku reklamacja nie zostanie uznana, a towar zostanie odesłany na koszt Klienta"

(poz. 6032, sygn. akt: XVII AmC 10801/13)

"Zwrot pieniędzy możliwy jest wyłącznie za okazaniem dowodu zakupu w postaci paragonu fiskalnego"

(poz. 6041, sygn. akt: XVII AmC 3425/13)

Obowiązki konsumenta

Brak możliwości żądania paragonu lub faktury nie oznacza, że konsument nie istnieją żadne reguły, które obowiązują także konsumenta. Jest on bowiem obowiązany aby udowodnić, że zwracana rzecz została nabyta w danym sklepie.  Jednak oprócz paragonu lub faktury, takim dowodem może być:

  • potwierdzenie przelewu,
  • wydruk z karty płatniczej lub kredytowej,
  • prowadzona korespondencja, np. e-mail,
  • a nawet, jak wskazuje UOKiK – świadkowie.

Nie można więc uzależnić przyjęcia reklamacji, od załączenia konkretnie: paragonu bądź faktury, do zwracanego towaru. Można jednak oczekiwać od konsumenta udowodnienia, że towar został zakupiony w naszym sklepie. Wybór tego, jaki dowód zakupu przedstawić, należy już tylko do kupującego.

Ewidencja zwrotu bez paragonu

Problemem praktycznym dla przedsiębiorcy może okazać się kwestia zewidencjonowania zwrotu, gdy klient nie zwrócił oryginału paragonu. Zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: „Ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie uzależnia dopuszczalności pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwoty zwrócone z tytułu uznanych reklamacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu z kasy fiskalnej, potwierdzającego zakup towaru. W związku z powyższym można tę okoliczność udokumentować każdym dowodem potwierdzającym zwrot towarów”.

Dobrym rozwiązaniem może więc okazać się prowadzenie dodatkowej ewidencji korekt, w której to zamieszczane będą informacje o dokonanych zwrotach, takie jak: data sprzedaży i zwrotu, nazwa towaru lub usługi, wartość brutto towaru oraz wysokość zwrotu wraz z określeniem wysokości podatku należnego, potwierdzenie dokonania sprzedaży oraz protokół przyjęcia zwrotu bądź reklamacji.

Prawa konsumenta są najważniejsze

Odesłanie paragonu lub faktury VAT wraz z reklamowanych bądź zwracanym towarem, z pewnością ułatwia przedsiębiorcy całą procedurę. Przepisy jednak nie nakładają na konsumenta takiego obowiązku, przez co w świetle prawa nie można wymagać od konsumenta spełnienia dodatkowych wymogów, podczas gdy korzysta on ze swoich ustawowych praw.

Zobacz również

  • czy-mozna-zastrzec-kolorCzy można zastrzec kolor?
    Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się zastrzeganie należących do nich znaków towarowych. Jest to zrozumiałe, gdyż służy zabezpieczeniu wizerunku marki, który często budowany jest przez długie lata. Najpopularniejsze jest rejestrowanie znaków słowo-graficznych, czyli logotypów, elementów graficznych zawierających także warstwę tekstową. Zdarza …
  • gavel registered trademark sign 3d Illustrations on a white backgroundCo lepiej zastrzec: nazwę czy logo firmy ?
    Gdy zdecydujesz się na zabezpieczenie swojego znaku towarowego, możesz stanąć przed dylematem: czy zabezpieczyć wyłącznie nazwę swojej firmy czy również znak graficzny, który ją charakteryzuje. Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł okaże się pomocny podczas dokonywania wyboru. W związku z istnieniem podstawowego podziału znaków towarowych na znaki …
  • czy-aplikacja-mobilna-powinna-miec-regulaminCzy aplikacja mobilna powinna mieć regulamin?
    Urządzenia mobilne coraz częściej stają się niezbędnym narzędziem do pracy, nauki i często dostarczają nam rozrywki w wolnym czasie. Ich udział w rynku systematycznie rośnie. Badania wskazują jednoznacznie, że na jedną osobę w 2017 roku przypadać będzie średnio 5 urządzeń przenośnych z dostępem do Internetu[1]. Już w 2014 roku, przeciętny Polak …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy

Jedno przemyślenie nt. „Reklamacja/zwrot a paragon i faktura

Dodaj komentarz