Każdy przedsiębiorca jest zobligowany do przekazania konsumentowi szeregu informacji, przed zawarciem z nim umowy. Część z nich dotyczy praw jakie przysługują konsumentom zgodnie z obowiązującymi przepisami, a także stanowią omówienie stosowanych przez przedsiębiorcę procedur, np. przy rozpatrywaniu reklamacji lub odstąpieniu od umowy.
Niedopełnienie obowiązków informacyjnych często pociąga za sobą negatywne konsekwencje dla przedsiębiorców, którzy nie wywiązali się z tego zadania. Wśród sankcji znajdują się m.in. wysokie kary finansowe.
W niniejszym artykule wskazujemy co może grozić nierzetelnemu e-przedsiębiorcy.

Brak informacji o prawie odstąpienia od umowy
Konsumenci mogą skorzystać z prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni.
Informację o istnieniu i możliwości skorzystania z tego prawa należy w sposób jasny i wyraźny przekazać konsumentom. Jeżeli informacji takiej zabraknie, konsumenci będą mogli odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów, aż o 12 miesięcy dłużej! Da im to dokładnie 12,5 miesiąca na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Istnienie takiej możliwości może okazać się fatalne w skutkach dla płynności finansowej Twojej firmy. Nie zapominaj więc o dokładnym poinformowaniu o prawie odstąpienia od umowy. Gdy tego dopełnisz, prawo to będzie przysługiwać konsumentom tylko przez 14 dni.
Brak informacji o kosztach zwrotu rzeczy
Jednym z obowiązków informacyjnych ciążących na przedsiębiorcy jest poinformowanie konsumenta o kosztach zwrotu rzeczy, ponoszonych w przypadku odstąpienia od umowy. Dodatkowo należy zamieścić informację o wszystkich kosztach, w szczególności opłatach za dostarczenie. Gdy usługodawca nie przekaże niezbędnych informacji na ten temat, konsument nie będzie ponosił tych kosztów. Może to oznaczać duże obciążenie finansowe dla przedsiębiorcy.
Brak informacji o konieczności zapłaty
Jest to dosyć poważne uchybienie. Zgodnie z ustawą, konsument w momencie składania zamówienia powinien wyraźnie potwierdzić, że wie, iż zamówienie pociąga ze sobą obowiązek zapłaty. Gdy złożenie zamówienia następuje przy użyciu przycisku, należy go oznaczyć w czytelny sposób słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innym równoznacznym sformułowaniem. Jeżeli powyższe wymagania nie zostaną spełnione, umowa nie zostaje zawarta!
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów
Nawet nieumyślne nieudzielenie konsumentowi pełnej i prawdziwej informacji może zostać uznane za praktykę, która narusza zbiorowe interesy konsumentów. Za takie postępowanie, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości nawet 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary!
Wykroczenie
Nieudzielenie wymaganych prawem informacji konsumentowi stanowi także wykroczenie. Zgodnie z art. 139b kodeksu wykroczeń, podmiot zawierający umowę z konsumentem podlega karze grzywny w przypadku niespełnienia obowiązku udzielenia informacji lub wydania dokumentu. Grzywna z tego tytułu wskazana jest w art. 24 par. 1 i może wynosić nawet do 5,000 zł.
Ustawodawca przykłada dużą wagę do spełnienia obowiązków informacyjnych przez przedsiębiorców. Informacje wymagane ustawą o prawach konsumenta stanowią podstawę nawiązywanego stosunku prawnego i nie wolno o nich zapominać. Uchybienia w tym zakresie są karane czasami w bardzo dotkliwy finansowo sposób. Pamiętaj o tym tworząc swoją stronę internetową.
Masz wątpliwości czy Twoje strona internetowa realizuje wszystkie obowiązki informacyjne?
Zleć nam kompleksowy audyt sklepu https://www.e-regulaminy.pl/dla-sklepow/audyt-prawny-sklepu-internetowego/ lub serwisu internetowego https://www.e-regulaminy.pl/dla-serwisow/audyt-prawny-serwisu-internetowego/.
Zobacz również
Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Poradnik dla …
4 października 2018 r. opublikowany został poradnik „Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Poradnik dla pracodawców” wydany przez Urząd Ochrony Danych Osobowych. Poradnik wskazuje, jak przetwarzać dane osobowe zarówno podczas rekrutacji, jak i w ciągu całego okresu zatrudnienia. Nie ogranicza się jedynie do zatrudnienia na podstawie stosunku …Czy przedsiębiorca może być konsumentem?
Ustalenie, czy umowa zawierana jest przez konsumenta może znacząco wpłynąć na kształtowanie się praw i obowiązków obejmujących obie strony transakcji. Konsumenci zostali bowiem objęci podwyższonym stopniem ochrony prawnej. Istnieje domniemanie, że konsument jest podmiotem „słabszym” w obrocie gospodarczym, stąd należą mu się specjalne uprawnienia, …Potrącenie wierzytelności w przypadku odesłania zakupio…
Realizacja prawa odstąpienia od umowy wiąże się z pewnymi kosztami, leżącymi także po stronie konsumenta. O ile to sprzedawca musi zwrócić wszystkie płatności, które otrzymał od kupującego, tak odstępujący powinien ponieść koszty zwrotu rzeczy do sprzedawcy. W artykule omówimy, co należy zrobić w sytuacji, gdy kupujący, odstępując od umowy, odesłał …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy