Każdy przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy ma obowiązek pisemnego przekazania pewnych informacji konsumentowi w jasny i zrozumiały sposób, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta chęci zawarcia umowy. Uregulowanie tych kwestii w regulaminie nie jest wystarczające. Pamiętaj, by wziąć to pod uwagę w procesie tworzenia strony internetowej swojego sklepu i spełnić powyższy obowiązek umieszczając niezbędne informacje w odpowiednio przygotowanych zakładkach. Przedstawiamy przykładowe nazwy zakładek, które powinny znaleźć się w widocznym, łatwo dostępnym miejscu strony wraz z ich zawartością.
„Kontakt” lub „O nas”
W tej zakładce należy zamieścić:
- nazwę firmy – w przypadku gdy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, Twoje imię i nazwisko jest także częścią nazwy firmy i musi zostać w niej zawarte (tak samo w przypadku wspólników spółki cywilne),
- adres siedziby (najczęściej jest to po prostu adres zamieszkania przedsiębiorcy),
- numer pod którym zarejestrowano działalność (numer NIP/REGON oraz KRS w przypadku spółek handlowych), wraz ze wskazaniem organu który zarejestrował działalność (np. odpowiedni Sąd Rejonowy).
- adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu i faxu jeżeli są dostępne, umożliwiające konsumentowi szybki i skuteczny kontakt z nami.
Płatności
Powinieneś wymienić tutaj akceptowane w Twoim sklepie formy płatności (np. płatności błyskawiczne, pobranie, przelew na konto) oraz termin, w którym powinny zostać dokonane (z góry, z dołu).
Warunki dostawy
Opis w jaki sposób dostarczysz zakupione produkty lub usługi oraz termin realizacji poszczególnych form dostawy. Zamieść również informację o swoim obowiązku dostarczenia sprzedanych rzeczy bez wad.
Reklamacje
Z praktycznego punktu widzenia jest to bardzo ważne miejsce. To właśnie tutaj powinieneś umieścić treść formularza reklamacyjnego, opisać procedurę i czas rozpatrywania reklamacji z uwzględnieniem pozasądowych sposobów ich rozpatrywania oraz podać adres pod który należy składać reklamacje.
Odstąpienie od umowy
To miejsce w którym powinna znaleźć się treść pouczenia o wykonywaniu prawa odstąpienia od umowy oraz jego zasady. Oprócz tego, powinieneś również udostępnić formularz odstąpienia od umowy, w formacie umożliwiającym klientowi jego pobranie i zapisanie.
Warto wspomnieć, że jeżeli nie poinformujesz w odpowiedni sposób konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy, termin w którym będzie mógł on od umowy odstąpić, wydłuży się aż o 12 miesięcy.
W szczególnych przypadkach na przedsiębiorcy może ciążyć obowiązek informacyjny szerszy, niż ograniczający się do zamieszczenia powyższych informacji. Szczegółowo reguluje to ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku w art. 12 i kolejnych.
Kraj pochodzenia konsumenta
Zobacz również
- Kim jest Administrator Bezpieczeństwa Informacji?Administrator Bezpieczeństwa Informacji, potocznie zwany ABIm to osoba czuwająca nad bezpieczeństwem i ochroną przetwarzania danych osobowych, powoływana przez Administratora Danych Osobowych. Głównym zadaniem ABIego jest zapewnienie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych u danego Administratora …
- Umowa powierzenia danych osobowychW ramach prowadzonej działalności gospodarczej, przedsiębiorca niemal w każdym wypadku przetwarza dane osobowe. Przepisy przewidują możliwość powierzenia ich innemu podmiotowi, w drodze właściwej umowy. Z powierzeniem danych osobowych mamy do czynienia np. wtedy, gdy korzystamy z usług hostingowych lub z zewnętrznej księgowości. W niniejszym …
- Co lepiej zastrzec: nazwę czy logo firmy ?Gdy zdecydujesz się na zabezpieczenie swojego znaku towarowego, możesz stanąć przed dylematem: czy zabezpieczyć wyłącznie nazwę swojej firmy czy również znak graficzny, który ją charakteryzuje. Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł okaże się pomocny podczas dokonywania wyboru. W związku z istnieniem podstawowego podziału znaków towarowych na znaki …
Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy