Każdy przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy ma obowiązek pisemnego przekazania pewnych informacji konsumentowi w jasny i zrozumiały sposób, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta chęci zawarcia umowy. Uregulowanie tych kwestii w regulaminie nie jest wystarczające. Pamiętaj, by wziąć to pod uwagę w procesie tworzenia strony internetowej swojego sklepu i spełnić powyższy obowiązek umieszczając niezbędne informacje w odpowiednio przygotowanych zakładkach. Przedstawiamy przykładowe nazwy zakładek, które powinny znaleźć się w widocznym, łatwo dostępnym miejscu strony wraz z ich zawartością.

„Kontakt” lub „O nas”
W tej zakładce należy zamieścić:
- nazwę firmy – w przypadku gdy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, Twoje imię i nazwisko jest także częścią nazwy firmy i musi zostać w niej zawarte (tak samo w przypadku wspólników spółki cywilne),
- adres siedziby (najczęściej jest to po prostu adres zamieszkania przedsiębiorcy),
- numer pod którym zarejestrowano działalność (numer NIP/REGON oraz KRS w przypadku spółek handlowych), wraz ze wskazaniem organu który zarejestrował działalność (np. odpowiedni Sąd Rejonowy).
- adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu i faxu jeżeli są dostępne, umożliwiające konsumentowi szybki i skuteczny kontakt z nami.
Płatności
Powinieneś wymienić tutaj akceptowane w Twoim sklepie formy płatności (np. płatności błyskawiczne, pobranie, przelew na konto) oraz termin, w którym powinny zostać dokonane (z góry, z dołu).
Warunki dostawy
Opis w jaki sposób dostarczysz zakupione produkty lub usługi oraz termin realizacji poszczególnych form dostawy. Zamieść również informację o swoim obowiązku dostarczenia sprzedanych rzeczy bez wad.
Reklamacje
Z praktycznego punktu widzenia jest to bardzo ważne miejsce. To właśnie tutaj powinieneś umieścić treść formularza reklamacyjnego, opisać procedurę i czas rozpatrywania reklamacji z uwzględnieniem pozasądowych sposobów ich rozpatrywania oraz podać adres pod który należy składać reklamacje.
Odstąpienie od umowy
To miejsce w którym powinna znaleźć się treść pouczenia o wykonywaniu prawa odstąpienia od umowy oraz jego zasady. Oprócz tego, powinieneś również udostępnić formularz odstąpienia od umowy, w formacie umożliwiającym klientowi jego pobranie i zapisanie.
Warto wspomnieć, że jeżeli nie poinformujesz w odpowiedni sposób konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy, termin w którym będzie mógł on od umowy odstąpić, wydłuży się aż o 12 miesięcy.
W szczególnych przypadkach na przedsiębiorcy może ciążyć obowiązek informacyjny szerszy, niż ograniczający się do zamieszczenia powyższych informacji. Szczegółowo reguluje to ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku w art. 12 i kolejnych.
Kraj pochodzenia konsumenta
Zobacz również
Ocena skutków dla ochrony danych – kiedy należy ją prze…
Mimo, że od wejścia w życie RODO minął już ponad rok, duża liczba administratorów danych oraz IOD wciąż ma praktyczne problemy z przeprowadzeniem analizy ryzyka oraz podjęciem decyzji o przeprowadzeniu oceny skutków dla ochrony danych. Nie mówiąc już nawet o problemach z uświadomieniem sobie, że przeprowadzenie oceny jest w konkretnym przypadku …Potrącenie wierzytelności w przypadku odesłania zakupio…
Realizacja prawa odstąpienia od umowy wiąże się z pewnymi kosztami, leżącymi także po stronie konsumenta. O ile to sprzedawca musi zwrócić wszystkie płatności, które otrzymał od kupującego, tak odstępujący powinien ponieść koszty zwrotu rzeczy do sprzedawcy. W artykule omówimy, co należy zrobić w sytuacji, gdy kupujący, odstępując od umowy, odesłał …Najczęściej spotykane niedozwolone klauzule umowne w re…
Rynek zakupów przez Internet wciąż prężnie się rozwija. W ustawodawstwie kładzie się nacisk na szeroko pojmowaną ochronę konsumentów, dlatego na przedsiębiorców prowadzących sklepy i serwisy internetowe nałożony jest obowiązek określenia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz jego nieodpłatnego udostępnienia klientowi/usługobiorcy …

Darmowy biuletyn
i praktyczny przewodnik dla e-przedsiębiorcy